24th ספט2013

משחקים בלפתח משחק

by יעל חקשוריאן

בפוסט זה תקציר ההרצאה שהעברתי בכנס משחקים וחינוך שהתקיים במרכז חמד"ע בתל-אביב, ביום שני 23/9/2013 – משחקים בלפתח משחק.

15 דברים שלומדים כשמפתחים משחק בכיתה

  1. מציאת רעיון למשחק – איך חושבים על רעיון למשחק? האם אפשר ליצור רעיון למשחק חדש ממשחק ישן?
  2. בניית סיפור ודמויות – איך הופכים את הרעיון לסיפור? לכל משחק יש סיפור, לכל דמות במשחק יש שם, וסיפור רקע.
  3. תכנון המשחק: תכנון סכמטי של שלבים, איך מתבצע מעבר בין השלבים? האם כאשר נפסלים חוזרים להתחלה או לנקודת הפסילה? ואולי לנקודת מעבר אחרת?
  4. כתיבת מסמך אפיון – תכנון מפורט של כל שלבי הפרויקט. כדי להצליח בפרויקט חשוב מאוד שהמסך הזה ילווה אותנו בהמשך. אפשר לשנות אותו תוך כדי עבודה על הפרויקט. המסמך צריך להיות מפורט עד לפרטים הקטנים ביותר – מה קורה בלחיצה על עכבר או על מקלדת בכל שלב, כמה נקודות נוספות לכל בונוס, או איך מאבדים חיים.
  5. במה אני טוב? חשוב לתת לתלמיד להבין ולהחליט מה הצד החזק שלו ולתת לו להתמקצע בתחום הזה. בתחילת השנה מקבלים התלמידים משימות בכל התחומים: גרפיקה, תכנות, כתיבה, ניהול וכו', כדי שיוכלו להתנסות בתחומים השונים ולהחליט במה הם חזקים.
  6. עבודה בצוות – עם מי כדאי להקים צוות, ולמה עדיף לבחור מישהו שהוא שונה ממני?
  7. ניהול דיון – הצגת הרעיון למשחק מול חברי הצוות ומול הכתה
  8. משוב יעיל – איך לתת משוב בצורה בונה? למה חשוב להתחיל במשוב חיובי, וכמה הערות לתת?
  9. התנהלות בסביבה ממוחשבת – איך להתנהל ברשת, שיתוף קבצים, שמירה וגיבוי ועבודה קבוצתית ברשת.
  10. ויתורים ופשרות – עבודה בצוות מחייבת פשרות, קבלת החלטה על ויתורים בפרויקט כדי לעמוד בזמן.
  11. חלוקת משאבים – חלוקה של משאבים חומריים, כמו מחשב וחלוקה של משאבים כמו זמן וידע עם חברי הצוות וצוותים אחרים.
  12. עזרה הדדית – שיתוף ועזרה בתוך הקבוצה, עזרה לצוותים אחרים.
  13. בדיקות –  כתיבת מסמך בדיקות, בדיקת משחק של צוות אחר, לפי מסמך הבדיקות שהכינו.
  14. הפקת פרויקט – איך לשווק את המשחק, איך להכין מצגת / הצגה של הפרויקט
  15. הצגה  מול קהל – איך להציג מול קהל, איך לעמוד בזמן המוקצה להצגת הפרויקט.

איך ליישם את הנושאים האלו במקצועות אחרים?

• תנו לתלמידים לבחור נושא אחד מתוך כמה נושאים (במשימה בודדת, או בפרויקט מלא)
• תנו לתלמידים מגוון משימות המאפשרות להם התבטאות בדרכים שונות: כתיבה, הצגה, יצירה, הפקה וכו'.
• תנו משימות קבוצתיות
• החליפו תפקידים – אפשרו לתלמיד/צוות להעביר נושא 5-10 דקות בכל שיעור
• נהלו דיון כיתתי, תוך שיתוף כל התלמידים בדיון
• אפשרו משוב הדדי, לפי כללי מתן משוב יעיל.

אני מצרפת את המצגת להורדה (820kb).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *