You are currently viewing משחק כחזרה על החומר

משחק כחזרה על החומר

במסגרת קורס “משחקי רשת ורשתות חברתיות”* נתבקשנו לפתח תהליך למידה משולב משחק, ליישם אותו בבית ספר ולבצע מחקר מלווה לתהליך.

בפיתוח המשחק שיתואר בהמשך, חשבנו על דרך בה נגרום לתלמידים להפוך את תהליך החזרה על חומר שנלמד לפעילות מהנה, בה יוכלו לא רק לשנן את החומר, אלא ליהנות מהתהליך, להיות שותפים לפעילות ולעבוד בצוות עם חבריהם לכיתה. כמו כן, רצינו פתרון שיתן מענה לשונות בין התלמידים בכיתה ויחזק ויעודד  את התלמידים.

הנושא הפדגוגי הנלמד הוא גיאוגרפיה לכיתה ה’ – ארצות הים התיכון.

בחרנו במשחק “מי רוצה להיות מליונר”, כיוון שהוא הכי דומה במבנה, מבחינתנו, למבחן רב-ברירתי. הוא כולל שאלה אחת, עם ארבע תשובות שרק אחת מהן נכונה. ההכנות לפני המשחק יהיו למעשה התהליך בו תתבצע חזרה על כל החומר הנלמד.

מעבר לכך שרצינו לקיים פעילות שבה ישתתפו כל התלמידים, רצינו גם ליצור תבנית משחק שניתן יהיה לשכפל אותה לנושאים אחרים, ולמעשה לאפשר למורים אחרים למחזר את השימוש בה. לכן בחרנו בפיתוח שמבוסס על פלטפורמה של מצגת Power Point.

התאמות ושינויים

כיוון שמדובר בפעילות המתוכננת להתבצע במהלך השיעורים בכיתה, מצאנו לנכון לבצע כמה התאמות ושינויים במשחק המקורי.

ראשית, לבטל את האלמנט של צבירת הכסף. שנית, כדי לשתף כמה שיותר תלמידים וליצור משחק תחרותי, החלטנו להפוך את המשחק להתמודדות של קבוצות, אחת מול השנייה.

כל קבוצה מקבלת 10 שאלות (סה”כ במשחק 20 שאלות), כאשר לכל שאלה יש 4 תשובות – אחת נכונה.

עזרות: 50:50, קהל. שימוש בקהל – הצבעה כיתתית באמצעות QR code שמוביל לשאלה ב- Socrative. למעשה בכך שילבנו משחק בתוך משחק.

millioner2

סוגיות בפיתוח הרעיון

אחת השאלות שעלתה בתהליך הפיתוח היתה מי יפתח את המשחק – מורים או תלמידים? למרות הרצון לשתף את התלמידים בכל התהליך, החלטנו לפתח את המשחק בעמנו. מה שהכריע את הכף, היה הרצון ליצור תבנית למשחק שניתן יהיה לשתף עם מורים אחרים ולעשות בה שימוש חוזר.

שיתוף התלמידים בעשייה

כדי לשתף את כל התלמידים, החלטנו שהפעילות תתבצע לאורך שני שיעורים, כאשר בשיעור הראשון, השיעור המקדים, התלמידים יכתבו בעצמם את השאלות למשחק. כלומר, החלוקה לקבוצות תתבצע כבר בשיעור הראשון וכל קבוצה תכתוב 10 שאלות עבור הקבוצה השנייה.

בין שני השיעורים, המורה יבדוק את השאלות ברמה הפדגוגית ויטמיע אותן במצגת.

* הקורס נלמד במסגרת לימודי תואר שני בחינוך – תקשוב בהוראה, מרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה, בהנחיית צביה אלגלי.

צוות הפיתוח: אסנת טבצ’ניק, נטע לב, יעל חקשוריאן


לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. ניצן אלון

    לאן אמורים להגיע כשסורקים את הקוד? ואיך אוכל לשנות שם את הרמז?

  2. אלינה

    ווואו כל הכבוד לכם!! אני סטודנטית באוניברסיטה ואני הולכת להשתמש בזה ברפרט בעו”ס. יישר כוח

  3. שני

    משחק נפלא!!!
    תודה רבה.. עושה שימוש בו כמובן..

  4. ורד

    תודה רבה
    משחק מקסים
    אימצתי!

כתיבת תגובה