You are currently viewing איך לתכנן ולהכין משחק קופסה
משחק לוח

איך לתכנן ולהכין משחק קופסה

מדריך קצר איך לתכנן וליצור משחק קופסה (משחק לוח / משחק קלפים).

האקתון פיתוח משחקי לוח – Board Game Jam יתקיים ביום שישי הקרוב (3/8/2018) בפעם השנייה.

לאחר שיחה עם כמה חברים על האירוע, הבנתי שלמרות שכולם רוצים להשתתף, לא כולם בטוחים שהם יודעים איך לפתח משחק ומה צריך לעשות כדי להפיק מהאירוע הזה את המיטב.

בעקבות כך החלטתי לכתוב מדריך קצר איך לתכנן וליצור משחק קופסה (משחק לוח / משחק קלפים). המדריך מבוסס על רעיונות והמלצות שלי, ותוכלו להחליט אם ואיך ליישם אותם. בסוף המדריך קישור לדף תכנון משחק לנוחותכם.

אז איך מתחילים? קודם כל, כדאי שיהיה לכם רעיון למשחק. סיפור שילווה את הפעילות של המשחק.

רעיון למשחק

כדאי להגדיר כמה מהמאפיינים הבאים לסיפור המשחק (כולם או חלקם): מיקום, זמן, דמויות ועלילה.

לדוגמה, המשחק “חלומות” מתאר ממלכה קסומה (מיקום) בה יש מלכים ומלכות, דרקונים ואבירים, שיקויים ושרביטים (אלו הדמויות כמובן). בשל כישוף המלכות רדומות ורק המלכים יכולים להעיר אותן (זו העלילה). זהו כמובן תיאור מאוד פשוט של סיפור המשחק. שימו לב, בסיפור זה אין מאפיין זמן מוגדר ואין זה משנה.

פרט מעניין לגבי “חלומות” הוא שאת המשחק המציאה מירנדה אוורטס, ילדה בת 6, בסיוע של בני משפחתה. אז גם אם אתם צעירים ולא מפתחים מנוסים – עדיין אתם יכולים להמציא ולפתח משחק שרבים יאהבו.

 

ואם אין לי רעיון למשחק?

במקרה כזה אפשר לחשוב על משחק שאתם מכירים ואוהבים ולשנות לו חלק מהמאפינים והתכונות. למשל משחק הקלפים “רביעיות”, תוכלו פשוט לשנות את סוג הרביעיות שצריך לצבור לפי דברים שאתם אוהבים או המצאה אחרת שלכם, או אפילו את הרצף שצריך לצבור, כלומר 3 קלפים במקום 4.

מטרת המשחק

בשלב הזה, אפשר לקבוע מה מטרת המשחק ומי המנצח במשחק (תוכלו לחדד או לשנות את מטרת המשחק בהמשך). לדוגמה ב”חלומות”, המטרה היא להעיר את המלכות והמנצח הוא הראשון שצבר הכי הרבה מלכות (או שסכום הנקודות של המלכות שלו שווה ל-50).

סוג המשחק

כדי לתכנן את מהלכי המשחק, חשוב להגדיר איזה סוג משחק זה. כלומר, האם מדובר על משחק חשיבה שבו נדרשות מיומנויות חשיבה כמו הסקת מסקנות, פתרון בעיות, מציאת קשר בין משתנים וכו’, משחק אסטרטגיה המצריך תכנון מראש (משחק אסטרטגיה משלב חשיבה ותכנון) או משחק מזל התלוי באלמנטים של מזל כמו הטלת קוביות. כמובן שמשחק יכול לשלב כמה סוגים יחד.

המשחק “חלומות” משלב מיומנויות חשיבה כמו זכרון (קלפי המלכות המוסתרים), חישוב (פעולות חשבון פשוטות ), תכנון/התקפה אך גם מזל.

התנהלות וחוקי המשחק

זה החלק שבו תחליטו איך משחקים ומה הכלים שצריך כדי לשחק. במשחק “חלומות” לדוגמה, הכלים הם קלפים  והמשחק מתנהל בתורות (כל אחד משחק בתורו קלף אחד או יותר). חשוב להגדיר מה קורה בתחילת המשחק ומה הפעולה שאפשר או צריך לעשות בכל תור. למשל, כל שחקן מקבל 5 קלפים מקלפי המשחק. קלפי המלכות יהיו מונחים הפוך, סוגי הרצפים של קלפים שמותר להוריד בכל פעם ואיך מעירים מלכה.

מעבר לכך תוכלו לקבוע חוקים נוספים לגבי התנהלות המשחק כמו לכמה שחקנים מיועד המשחק, מי מתחיל לשחק ראשון, האם כל תור מוגבל בזמן, מה קורה אם נגמרים הקלפים בקופה וכו’.

איך קובעים מי מתחיל לשחק ראשון? הכי פשוט – להטיל קובייה ומי שיצא לו המספר הכי גבוה מתחיל ראשון. אבל אפשר גם להחליט שהצעיר ביותר – מתחיל ראשון. זה המשחק שלכם ואתם קובעים את החוקים!

חוקים נוספים נוגעים לסיפור המשחק. למשל דרגות חוזק של קלפים על-פני קלפים אחרים. בחלומות למשל, מלכת החתולים שווה 15 נקודות לעומת מלכת הורדים ששווה רק 5 נקודות. או למשל, קלף דרקון עוצר אביר מלגנוב מלכה. אבל, רק בעל קלף המלכה יכול להציל את המלכה שלו עם קלף דרקון.

איך מתקדמים?

אם עדיין לא החלטתם, זה הזמן לקבוע איך מתקדמים במשחק. אם יש לכם במשחק לוח ודמויות צריך לקבוע איך הדמויות יכולות להתקדם. כלומר כמה צעדים בכל פעם ולאיזה כיוון. אפשר להחליט עבור כל דמות חוקים אחרים. למשל, עבור דמות אחת אפשר לקבוע שהיא יכולה לנוע רק בקפיצות של 3 צעדים/משבצות (על הלוח) ורק קדימה. עבור דמות אחרת אפשר לקבוע שהיא יכולה לנוע כל פעם רק צעד אחד, אבל לכל כיוון (קדימה/אחורה ולצדדים). תוכלו גם לקבוע האם מספר הצעדים קבוע לדמות, או משתנה לפי הטלת קוביה.

הוספת משתנה מסוג מזל

כדי להפוך את המשחק ליותר מעניין ומשתנה בכל פעם שמשחקים בו, אפשר להוסיף מאפיין שאינו בשליטת השחקן.

אחת השיטות הנפוצות במשחקים היא הטלת קוביה. הטלת קוביה יכולה לקבוע מי מתחיל ראשון (זה שהטיל את המספר הגבוה יותר), או כמה צעדים להתקדם (לפי המספר שמופיע על הקוביה). תוכלו גם לבחור שיטה אחרת שאתם קובעים את החוקיות שלה, למשל על-ידי חשיפת קלף התקדמות. קלפי התקדמות הם קלפים שמופיעים בהם הנחיות התקדמות שונות לכל קלף. למשל התקדמות שני צעדים לכיוון היריב. בכל נקודה בה ישלף הקלף הזה, השחקן יהיה מחויב לנוע לפי ההנחיות. היתרון בקלפי התקדמות על קוביה (פשוטה), היא שאפשר לקבוע הנחיות שלא מופיעות בקוביה, למשל, חזרה אחורה שני צעדים, או אפס צעדים – כלומר הישארות במקום. זה המקום שלכם להתפרע כדי להפוך את המשחק לייחודי ומהנה.

מתחילים לשחק

כמעט. מומלץ לשחק את המשחק כמה פעמים עם אנשים שונים כדי לראות שהחוקיות עובדת. יכול להיות שתגלו שצריך להוסיף קלפים לחפיסה שתכננתם, כי עם הכמות הנוכחית אי אפשר לנצח עם כמות השחקנים שקבעתם. (או לחילופין להגביל את מספר השחקנים). יכול להיות שתגלו שאפשר להרוג את אחת הדמויות ממש בתחילת המשחק ואז זה לא כיף. בכל מקרה, רוב הסיכויים שתצטרכו לבצע כמה שינויים בחוקי המשחק, בקלפים, בדמויות, בלוח או אפילו בסיפור המשחק. לכן לפני שאתם מפיקים משחק בפועל, צרו אב-טיפוס של המשחק (prototype). אב-טיפוס הוא דגם ראשוני של המשחק שלכם שמטרתו לבדוק האם המשחק עובד מבלי להשקיע בו משאבים רבים.

מסמך תכנון המשחק

אם הגעתם עד לפה, אז כבר יש לכם מספיק מידע וכדי שיהיה לכם יותר קל לארגן אותו ולהפיק בפועל את המשחק, מצרפת כאן מסמך לתכנון המשחק. המסמך כולל את הנושאים העיקריים שהעליתי במדריך הזה, ואני מקווה שהוא יעשה לכם סדר בתכנון המשחק שלכם.

 הפקת המשחק

כעת כל שנותר לכם לעשות הוא להפיק את המשחק בפועל, אל תשכחו לצרף הוראות למשחק לשחק וליהנות!

אהבתם את הפוסט? שתפו. יש לכם הערות – אשמח לקבל בתגובות.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. יעל

    פוסט מהמם! תודה רבה:)

  2. דפוס יזמה

    לכל מי ששואל? איפה ניתן להפיק משחקי קופסה.
    דפוס יזמה – הדפסת קלפים ומארזים, משחקי קופסה http://www.yozmaprint.co.il
    אנו מדפיסים בארץ תחת גג קורת אחת את כל מרכיבי המשחק: קלפי משחק, לוח משחק וקופסה.
    אספקה לכל חלקי הארץ
    ניתן להגיע לפגישת ייעוץ על מנת לבדוק היתכנות.

  3. שרה

    איך מפיקים את המשחק?

    1. יעל חקשוריאן

      שרה שלום,
      כדי להפיק את המשחק מומלץ לפנות לדפוס המתמחה בהדפסות והפקות משחקים.

  4. שם חסוי

    מגניב ועוזר

  5. אילון שושני

    מתי המפגש הבא מתי אפשר להירשם וכמה זה עולה ותוך כמה מפגשים אפשר לסיים?

  6. ברכה

    תודה רבה, הנחיות מאד ברורות
    חסרה אינפורמציה איך להפיק את הקלפים.
    אשמח לקבל הפניות.

    1. אורלי שמש

      המאמר מעניין מאוד,
      שאלתי, איך מכוונים משחק לגיל מסוים, למשל גילאי 12-14 אם ברצוני להכין משחק לשיפור מיומנויות?

  7. אירית

    שלום איפה מפיקים בפועל את המשחק כך שיהיה משחק קופסא למכירה?

  8. חן

    מהמם!! תודה רבה עזרת לי מאוד

  9. ג

    את החלק הכי חשוב שכחתם לפרט כיצד עושים:
    “כעת כל שנותר לכם לעשות הוא להפיק את המשחק בפועל, אל תשכחו לצרף הוראות למשחק לשחק וליהנות!”

  10. דלית

    תודה רבה. יעיל מאוד!

  11. חגית

    נפלא!! כמה רעיונות!!

כתיבת תגובה