Danesfield הוא בית ספר יסודי באנגליה העושה שימוש רב בגיימיפיקציה ופיתוח משחקים בתוכנות minecraft ו-Kodu*
בבית הספר Danesfield שבאנגליה ביקרתי בינואר 2018, בסיקור אתמקד בעיקר בהתרשמויות שלי מהפעילות מבוססות פיתוח משחקים ומשחוק שהתקיימו בבית הספר.
משחק תחנות בשיעור חשבון ותרגול QRcode
לאחר קבלת פנים חמה מצוות בית הספר, הצטרפנו לשיעור חשבון שהתקיים באולם הספורט.
במקום לשבת בכיתה ו”סתם” לפתור תרגילים, כל קבוצת תלמידים קיבלה טאבלט ולוח מחיק קטן ועברו בין תחנות שפוזרו באולם. המשחק פשוט מאוד: בכל תחנה התלמידים סרקו QRcode באמצעות אפליקציה מתאימה בטאבלט שהציג להם תרגיל שעליהם לפתור בזמן מוגדר מראש.
בסיום הזמן שהוקצה לתחנה עליהם לרוץ לתחנה הבאה ולפתור את התרגיל הבא. הלוח המחיק אפשר להם לתרגל את הפתרון.
אמנם מדובר בפעילות פשוטה יחסית, אבל כזאת שמאפשרת לתלמידים לרוץ בין התחנות ולבצע פעילות תחרותית בין פתירת תרגיל אחד לשני במקום לשבת כל הזמן על הכסא ולפתור את התרגילים לבד. הפעילות עודדה עבודה קבוצתית, הכרת טכנולוגיה (סריקת QRcode) ובעיקר תרגול של פעולות חשבון אותן למדו.
גם במסגרת שיעורי כתיבה נעשה תרגול של QR code, כל תלמיד התנסה בהמרה של קטע טקסט שכתב ל-QR code.
פיתוח משחק הרפתקאה
בכיתות הגבוהות התלמידים לומדים בין היתר באמצעות תוכנות לפיתוח משחקים: minecraft ותוכנת Kodu.
באחת הכיתות התלמידים פיתחו משחק הרפתקה מבוסס על דמויות מיתולוגיות. באמצעות תוכנת Kodu הם יצרו את המפה, הדמויות והנוף במשחק.
במקביל ליצירת מסכי המשחק, עבדו התלמידים על מאפייני הדמויות בהתאם להנחיות מהמורה.
המאפיין הבולט בשיעורים אלו, היה שהתלמידים עבדו בזוגות או בקבוצות ואילו המורה עברה בינהם ועזרה כשהיה צורך.
בנייה באמצעות תוכנת minecraft
בבית הספר ישנה כיתה ייעודית ללמידה באמצעות תוכנת Minecraft. בשיעור שאליו הצטרפנו התלמידים קיבלו משימה לבנות דגם של החומה הסינית.
הנחיות לגבי התנהלות במרחב בתוכנת Minecraft:
במקביל ללוח המחיק עליו מופיעות הנחיות המורה, מוקרן סרטון על המסך שמציג פעילות של התלמידים או סרטון הנחייה של המורה. תלמידים שסיימו לבנות את הדגם יכלו לשחק במשחקים ב-minecraft לפי בחירתם.
סרטון קצר שצילמתי במהלך הביקור בכיתת Minecraft (קיבלתי אישור לצלם את התלמידים והשיעורים, כמובן).
פעילות משחקית נוספת התנהלה בין שתי כיתות, כאשר כל כיתה בחרה מדינה כלשהי והכיתה השניה היתה צריכה לנחש מה המדינה של הכיתה המקבילה לפי רמזים שקיבלה ממנה ובהתאם לשאלות מנחות. כדי לנהל שיעור כזה צריך לתאם מראש שיעור זהה בין שתי הכיתות ורצוי אמצעי לניהול שיח סנכרוני, כדוגמת סקייפ או תוכנת וידאו/שיחה אחרת.
צפו בסרטון בו הכיתה שבה ביקרנו מנחשת את המדינה של הכיתה המקבילה. ראו את ההבעות והרגשות של התלמידים במהלך הפעילות.
לסיכום, הכיתות בבית הספר Danesfield הן כיתות רגילות שהמוטיב המוביל הוא חיבור שולחנות באופן המאפשר למידה בקבוצות, למידה מבוססת חקר ויצירה משותפת וגם למידה והוראה בשילוב טכנולוגיה. השיעורים שהתקיימו בבית הספר הם דוגמה ליצירת חוויות למידה משחקיות ומעשירות גם בכיתות הרגילות.
* Danesfield הוא בי”ס מציג של מיקרוסופט.