31st מרץ2011

איך לתכנן ולאפיין משחק מחשב

by יעל חקשוריאן

לאחרונה פנו אלי כמה אנשים בשאלה איך לתכנן ולפתח משחק מחשב. יש להם רעיון, אבל הם לא יודעים איך להפוך אותו מרעיון למשחק בפועל. בפוסט הזה אני אציג את השלבים בתכנון פיתוח משחק מחשב. בנוסף אני ממליצה לקרוא את הפוסט של אורן ויצמן בנושא מתכון למשחק מחשב.

אם יש לכם רעיון למשחק מחשב והחלטתם גם לאיזה פלטפורה או באיזו שפה לפתח אותו, עברתם את החלק הקל בפיתוח משחק מחשב.

עכשיו מתחיל החלק המורכב והקשה יותר והוא תכנון פיתוח המשחק עצמו.

כמו בכל פרויקט, גם בפיתוח משחק מחשב חשוב מאוד לתכנן את המשחק ואת שלבי הפיתוח. אם לא נתכנן את שלבי הפיתוח כמו שצריך, נמצא את עצמנו עובדים על דברים יותר ממה שצריך.

 

מה צריך לדעת כשבאים לתכנן את פיתוח המשחק?

אם אתם יודעים לענות על השאלות הבאות – אתם בדרך הנכונה

1. סיפור המשחק

מה סיפור הרקע של המשחק? למשל, סיפור על שני שרברבים, שצריכים להציל נסיכה ממלך רשע שחטף אותה. נשמע לכם מוכר? זה הסיפור של המשחק סופר מריו. בסיפור המשחק אנחנו יודעים בד"כ מי הן הדמויות הראשיות במשחק, ואיזו דמות השחקן מפעיל. במקרה של סופר מריו, הדמות אותה מפעיל השחקן היא הדמות של מריו כמובן.

2. מטרת המשחק

מה צריך לעשות כדי לנצח? מה החוקים?
בסופר מריו למשל, צריך להציל את הנסיכה כדי לנצח. והחוקים הם שצריך לחסל את המפלצות, כל נגיעה של מריו במפלצת נחשבת פסילה/איבוד חיים. כל פסילה מחייבת להתחיל את השלב מההתחלה. זה כמובן תיאור החוקים באופן מאוד כללי, אבל זה טוב בשביל ההתחלה.

3. דמויות

מי הדמויות במשחק? על איזה דמות השחקן שולט, איך מתבצעת השליטה בדמות?
שליטה בדמות הראשית יכולה להיות ע"י מקשי החצים, מקשי WASD, או באמצעות העכבר. (אפשר גם בדרכים אחרות).
תיאור הדמויות: איך הדמות נעה במשחק, מה היכולות שלה? למשל האם היא יכולה לירות? האם הדמות יכולה לקפוץ או להתכופף?  כמה חיים יש לכל דמות? אם לדמות יש 3 פסילות למשל, מה קורה לאחר כל פסילה? האם השלב מתחיל מחדש או ממשיך מאותה נקודה?
את השאלות האלו אתם צריכים לשאול לגבי כל אחת מהדמויות במשחק, בין אם היא דמות שנשלטת ע"י השחקן או לא.

4. שלבי המשחק

כמה שלבים יהיו במשחק? יש משחקים שהם שלב אחד ארוך ויש משחקים שכוללים הרבה שלבים ותתי שלבים.
אם יש במשחק יותר משלב אחד איך עוברים בין השלבים ? האם המעבר הוא לינארי, כלומר האם אפשר להגיע לשלב 2 רק אחרי סיום שלב 1, או שאפשר לעבור בין השלבים ללא סדר מסוים. האם אפשר לחזור לשלב שהסתיים, או רק להתקדם קדימה?

כשאתם מתכננים את השלבים, ציירו לכם סכימה של מבנה השלבים והקשרים בינהם. למשל סכימה של משחק בו המעבר בין השלבים הוא לינארי יראה כך:

Linear Game

סכימה של משחק בו המעבר בין השלבים אינו לינארי יכול להיראות כך:

Hyper Game

כלומר ממסך הפתיחה ניתן להגיע לשלב הראשון, אבל מהשלב הראשון אפשר להגיע לכל אחד מהשלבים האחרים.

או כך, כאשר יש מסך אפשרויות לפני המעבר למסך הראשון וניתן להגיע אליו מכל שלב:

Hyper Game 2

 

 

5. מסכים

איזה מסכים יהיו במשחק שאינם שלבים? למשל מסך כניסה/פתיחה, מסך סיום, מסך אפשרויות, מסך עזרה. איך מגיעים לכל אחד מהמסכים?
אלו הם המסכים הבסיסיים שרצוי שיהיו בכל משחק, ארחיב עליהם בפוסט נפרד בהמשך.

6. ניקוד, חיים, בונוסים ועוד תוספות

אלו דברים שאפשר לתכנן אחרי שאנחנו יודעים לענות על השאלות בסעיף 3 – דמויות.
אם יש ניקוד במשחק – איך צוברים נקודות? האם אפשר לאבד נקודות או רק לצבור? האם יש חיים/פסילות? האם יש בריאות? (בריאות היא קו חיים שיורד/עולה בהדרגה) האם הנקודות או הבריאות נותנים לדמות הראשית יותר כוח או תכונות מיוחדות? האם הדמויות מופיעות ומתנהגות בצורה אקראית או באופן מוגדר מראש? למשל האם האויבים מגיעים תמיד מצד שמאל של המסך או בכל פעם ממקום אחר?
האם המשחק יהיה מוגבל בזמן? האם אפשר לבחור את הדמות הראשית? האם אפשר לבחור את המיקום שבו מתרחשת הפעילות במשחק?

הנושאים בסעיף זה הופכים את המשחק ליותר מעניין ומעלים את רמת המשחקיות שלו, חשוב להשקיע בפרטים אלו אם אתם רוצים שהמשחק שלכם יהיה מהנה וירצו לשחק בו יותר מפעם אחת.

מסמך תכנון הפרויקט ומסמך אפיון

אני ממליצה לכתוב מסמך תכנון, שיעזור לעשות סדר בדברים. לא חייבים מסמך מפורט ומורכב, אפשר להתחיל עם מסמך קצר, שממנו תיצרו מסמך יותר מפורט בהמשך. מה צריך להיות במסמך?  פירוט כל התשובות לשאלות בסעיפים 1-6 שציינתי למעלה.

מסמך האפיון צריך להיות יותר מפורט ולכלול את כל האפשרויות במשחק, את פירוט כל הדמויות והשלבים, פירוט כל האובייקטים ואפילו הגרפיקה והסאונד.

אני מצרפת שני מסמכים – אחד לתכנון ראשוני של  של הפרויקט והשני – מסמך אפיון הכולל דוגמאות והסברים מה צריך להופיע בכל סעיף. את שני המסמכים הכנתי עבור התלמידים שלי, כמובן שתוכלו להכין מסמך דומה שיתאים למשחק שלכם או לחפש ברשת: Functional Design Document – FDD.

3 Responses to “איך לתכנן ולאפיין משחק מחשב”

Trackbacks & Pings

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *