You are currently viewing גיימיפיקציה בחינוך

גיימיפיקציה בחינוך

אני רוצה לשתף אתכם בהרצאה שהעברתי לאחרונה בנושא של שילוב גיימיפקציה (משחוק) בחינוך. ההרצאה היתה למובילי תקשוב בבתי ספר בתל-אביב, אך יכולה לעניין כל מורה שרוצה לשלב גיימיפקציה בחינוך ועיקריה מפורטים בפוסט זה.

ראשית חשוב להבהיר, משחוק הוא שילוב של אלמנטים משחקיים ולא שילוב של משחק. בעבר כתבתי על שילוב משחוק בחינוך, תוכלו לקרוא על כך בהרחבה כאן.

בפוסט זה, אמנה את האלמנטים המשחקיים ואציג להם מקבילות שניתן ליישם בחינוך.

מטרות גיימיפיקציה

עידוד פעילות שגרתית
הפיכת פעילות משעממת לפעילות מהנה
השפעה על התנהגות
עידוד השתתפות קהל / תלמידים

 

יתרונות גיימיפיקציה

השפעה על קבוצות גדולות, ביצוע פעילות קבוצתית
השפעה על משתמשים ייחודיים – מתאים לסוגים שונים של משתמשים
זמני פעילות ארוכים
פופולאריות גבוהה
נאמנות – מי שנהנה יחזור לבצע פעילות

 

משחק = כיף. למה זה כיף?

הנה כמה דוגמאות למאפיינים שקיימים במשחק, אבל לא קיימים בחיי היומיום.

במשחק ניתנים משובים על פעילות השחקן באופן רציף (ולא פעם במחצית, או פעם בשנה) השחקן מרגיש: אני טוב!
במשחק ניתן מידע על פעילות כללית במשחק  (גם זו שלא מתבצעת ע”י השחקן) השחקן מרגיש: אני לא לבד!
במשחק אפשר לבחור דמות או ייצוג גרפי לדמות (Avatar) – שינוי ייצוג חזותי (פורים לא רק פעם בשנה)
במשחק כמעט כל פעילות מתוגמלת – בונוסים, נקודות, מטבעות, שלבים, רמות
במשחק קיימים חיים/פסילות – השחקן מרגיש שיש לו הזדמנות נוספת לבצע את אותה פעולה, להשתפר.

 סוגי שחקנים לפי מבחן ברטל

ריצ’אר ברטל הוא חוקר משחקים שחקר שחקני MMO (משחקי רשת מרובי משתתפים) ולפי תוצאות המחקר שלו קבע שישנם 4 סוגי שחקנים:

חוקרים (Explorers) – נהנים לגלות סביבות חדשות ומאפיינים חדשים.
הישגיים (Achievers) – נהנים מהניקוד ומהמשוב המתקבל במהלך החוויה.
חברתיים (Socializers) – נהנים מהמשחק המשותף ומחבריהם למשחק.
רוצחים (Killers) – נהנים מעצם הניצחון ותחושת האדרנלין.
לכל אחד מדמויות אב אלו יש העדפות אחרות והם מפיקים הנאה מסוגי תמריצים שונים. חלקם יפיקו את מירב ההנאה מאלמנט של תחרות ועימות לעומת אחרים שייהנו מאלמנטים של שיתוף פעולה והתקדמות חברתית מאפיינים אלו אינם מתארים 4 סוגים שונים של שחקנים, אלא 4 מאפייני אישיות. על פי המקובל על מתכנני ומפתחי משחקים, ההנחה היא שבכל אדם יש קצת מכל הארבעה אך במינונים שונים.

אני הקבלתי בין סוגי השחקנים לסוגי תלמידים ומצאתי הרבה מן המשותף.

השוואה בין סוגי שחקנים לסוגי תלמידים

חוקר – המטרה: חקירת אזורים, מפות, מקומות סודיים
מאפיינים:
מעדיף משחקים ללא הגבלת זמן או מרחב
מחפש למצוא מקומות חדשים גם אם נמצא לבד
אוהב למצוא באגים ו/או באגים “שתולים”

עכשיו חשבו על התלמידים שלכם בכיתה, בוודאי יש בינהם כאלו שאוהבים פעילויות חדשות שמתבצעות מחוץ לכיתה, בוודאי יש בינהם תלמיד ש”מחפש את המורה” ושמח לתקן אותו כשהוא עושה טעות. אלו התלמידים מסוג חוקרים.

הישגי – המטרה: להשיג דברים
מאפיינים:
מעדיף להשיג נקודות, ציוד, רמות מאשר לשחק במשחק
רוצה להיות בראש טבלת ההישגים
יחזור שוב על אותו שלב כדי לשפר תוצאה

אלו תלמידים הנהנים מהניקוד ומהמשוב המתקבל במהלך החוויה. אותם תלמידים שיגשו שוב למבחן כדי לתקן את הציון מ-99 ל- 100, כדי להיות בראש הטבלה.

קילר/הורג – מטרה: להיות הילד הרע
מעדיף תחרות ומלחמה עם שחקנים אחרים
בונה כדי להרוס
מעדיף שיפחדו ממנו מאשר יאהבו אותו

אלו תלמידים הנהנים מעצם הניצחון ותחושת האדרנלין

חברתי – המטרה: ליצור קשרים עם אחרים
המשחק הוא כלי ליצירת אינטראקציה
מעדיף משחקים מרובי משתתפים
משתף מידע ומתקשר עם שחקנים אחרים

אלו תלמידים הנהנים מהמשחק המשותף ומחבריהם למשחק. למעשה רוב השחקנים הם מהסוג החברתי, בערך 80%.
יתר השחקנים נחלקים כך:
10%~ מסוג הישגי,
10%~ מסוג חוקר
פחות מ- 1%~ מסוג קילר/הורג

 

אלו אלמנטים משחקיים אפשר ליישם בחינוך?

  • משוב שוטף על פעילות – לכל שחקן על כל פעילות (לא לחכות למחצית או למבחן כדי לתת הערכה או משוב). הקפידו לתת הערכה (מילולית ולאו דווקא מספרית) על תרגילים, עבודות.
  • הזנת פעילות – מראים לשחקן מה קורה במערכת – התלמיד צריך לדעת כל הזמן מה מתוכנן ומה צפוי. רצוי לפרסם סילבוס ותכנית לימודים מפורטת.
  • טבלת הישגים – מעקב ביצועים לעומת אחרים. אני מפרסמת באתר טבלת הישגים/טבלת אלופים, אך היא פתוחה לצפייה רק לתלמידים.
  • בחירת דמות, פרופיל משתמש. הדרך הפשוטה ביותר, היא לתת מדי פעם לתלמידים להעביר הרצאה בנושא מסוים, כך הוא הופך מתלמיד למורה. כמובן אפשר גם לקיים שיעורים בצורת דיונים ולא כהרצאה חד צדדית, גם כך משנים את תפקיד התלמיד מ”מקבל ידע” ל-“משתף/יוצר ידע”.

 עוד אלמנטים משחקיים שיוצרים חווית משחק מהנה

יצירת חוויה ייחודית – לקבוצה מסוימת/מוגבלת – ניתן ליצור ע”י חלוקת משימות שונה לקבוצות שונות של תלמידים
שיתוף פעולה חברתי – ניתן ליצור ע”י עבודות צוות – יצירת עבודות בקבוצות או בזוגות
יצירת חוויה מוגבלת בזמן – להגדיר פעילות (רצוי קבוצתית) לזמן קצוב כחלק מהשיעור (10 דקות סיעור מוחות או כתיבת דוח משותף)
ספירה לאחור – יוצר קצת מתח ולחץ, אבל מעודד להשיג מטרה שאחרת לא היתה מושגב בזמן. אני אוהבת להשתמש בשעון ספירה לאחור שמוצג בגדול – וכולם רואים אותו. ניתן להשתמש בתוכנה פשוטה שתוכלו להתקין במחשב ולהציג על הקיר – Zoomit.
יש אלמנטים נוספים, כמו הגרלות, ארוחה חינם (על כל 9 – ה10 חינם), תוכלו לשלב אותם לפי הבנתכם, בין אם בפעילות יחידנית או בפעילות קבוצתית.

 

סוגי בונוסים וניקוד

קיימים סוגים רבים של בונוסים וניקוד, וככל שתשתמשו ביותר, כך תעלו את רמת ההנאה. הניקוד והבונוסים יכולים להיות על עבודות, פעילות, התנהגות וכו’.
אני הגדרתי למשל, שכל מי שמגיע בזמן לשעור – מקבל בונוס מסוים. אם רוצים להשתמש באלמנט של קומבו (כלומר רצף פעולות) אפשר להגדיר שמי שמגיע 3 פעמים ברציפות לשיעור בזמן יקבל בונוס שהוא יותר גדול מ- 3.

בונוס בעקרון, הוא סוג של פרסים מעבר לניקוד הרגיל. אפשר לתת בונוס על:
השלמה של סדרה
ביצוע משימות נוספות
קומבו (רצף פעולות ללא הפסקה)
פעולה ספציפית
מזל

איך ליצור גיימיפיקציה בשיעור

חשבו כמו מפתח משחקים!

  • צרו סיפור מעניין – אפשר ליצור סיפור שיימשך על כמה שעורים / לאורך סמסטר, או סיפור ייחודי לכל שיעור.

איך יוצרים סיפור מעניין?
גם סיפור פשוט יכול להיות מעניין אם לא תגלו את הכל מיד בהתחלה. צרו מתח, מסתורין, הוסיפו הומור. גם אם מספרים סיפור שמוכר לכולם, אבל לא מגלים את שמות הדמויות, נוצר מצב בו אנשים מתחילים לנחש במי מדובר ויוצרים עניין.

 

  • רמות קושי ושלבים – חלקו את המשימות לשלבים, תנו לתלמידים אפשרות לעבור משלב אחד לאחר, להשתפר.

 

  • משוב על כל פעילות – כמו שהזכרתי כבר, המשוב חיוני בכל שלב, לא לחכות לתעודה או למבחן כדי לתת משוב ויותר מכך – לתת משוב חיובי ולא רק משוב שלילי.
  • בונוסים – צ’פרו את התלמידים שלכם בבונוסים!

 

עוד אלמנטים שאני משלבת בשיעורים שלי, מדי פעם אני כותבת על כך באתר, או בדף הפייסבוק.

  • מי רוצה להיות מיליונר – במקום מבחן/מבדק
  • משחק – הרצאה על משחקים ברשתות חברתיות
  • משחק מי הדמות – התלמידים צריכים לנחש מי הדמות, במקום שאני אציג אותה, רק ע”י מתן רמזים.
  • לתת לתלמידים להעביר חלק מהשיעור
  • הכנת מצגות, הכנת פרויקט סיום
  • עבודה בקבוצות,
  • עזרה מבוגרים – תלמידים של שנים קודמות
  • צילום התלמידים, למידה מצפייה בעצמם.

את המצגת המלאה של ההרצאה ניתן להוריד מכאן

כתיבת תגובה